Nieuws over voeding:

Er is nog maar weinig bewijs dat voedingsmiddelen uit de organische landbouw gezonder zijn dan conventionele voeding.


Woensdag, 26 mei 2010.

Er is onzekerheid over de voordelen van nutriënten uit organisch voedsel op de gezondheid. Daarom zochten wetenschappers in de literatuur naar bewijs dat voordelen van organisch voedsel op de gezondheid die zijn gerelateerd aan de nutriënten, veroorzaakt worden door organische landbouw. Er werden 8 humane studies gevonden.
De grootste studie liet zien dat kleuters een verminderd risico op eczeem hadden bij gebruik van organische zuivelproducten. Maar de meerderheid van de studies liet geen bewijs zien voor een verschil tussen effecten op de gezondheid door nutriënten die resulteerden uit organische, in tegenstelling tot conventioneel geproduceerde voedingsmiddelen.


Opzet onderzoek: Literatuuroverzicht van verschillende soorten onderzoek.

|Bron: Dangour AD. Nutrition-related health effects of organic foods: a systematic review. Am J Clin Nutr. 2010 May 12. [Epub ahead of print] Link.|


Een groter aandeel van eiwitten in de voeding verlaagt mogelijk het risico op lichamelijke zwakte bij bejaarde vrouwen.


Woensdag, 26 mei 2010.

Een behoorlijke groep vrouwen van 65-79 jaar werd gevraagd naar de frequentie waarin ze aangegeven porties van bepaalde voedingsmiddelen consumeerden. Vervolgens werd na 3 jaar gekeken of dit van invloed was op lichamelijke zwakte, waarvoor moest worden voldaan aan minstens 3 van de volgende criteria: afname van lichamelijke functies, vermoeidheid, weinig lichamelijke activiteit, en ongewenst gewichtsverlies.
3.298 vrouwen ontwikkelden lichamelijke zwakte in deze 3 jaar tijd. Hogere consumptie van eiwitten zorgde voor een verlaagd risico op zwakte. Een toename van 20 energie% eiwitten, zorgde voor een 32% lager risico op lichamelijke zwakte.


Opzet onderzoek: Prospectief onderzoek. | Onderzochte groep: 24.417 bejaarde vrouwen.

|Bron: Beasley JM. Protein Intake and Incident Frailty in the Women's Health Initiative Observational Study. J Am Geriatr Soc. 2010 May 7. [Epub ahead of print] Link.|


Verschil in compositie (nutriënten en andere substanties) tussen biologische en conventioneel geproduceerde voedingsmiddelen.


Zondag, 30 augustus 2009. | Lees verder...

De Engels "Food Standards Agency" heeft een literatuuroverzicht gemaakt om meer te weten te komen over verschillen in hoeveelheden nutriënten en andere relevante substanties tussen biologische en conventioneel geproduceerde voedingsmiddelen. Men vond 162 artikelen die hier informatie over gaven.
In het kort is de conclusie als volgt: Voor de meerderheid nutriënten en andere relevante substanties is geen bewijs gevonden voor verschillen in hoeveelheden tussen conventionele en biologische producten. Er is geen goed bewijs dat verhoogde inname van de nutriënten in dit overzicht - die sterker aanwezig zijn in biologische producten - een positieve invloed zullen hebben op personen die een normaal gevarieerd dieet gebruiken, en het is daarom onwaarschijnlijk dat deze verschillen in nutriënten relevant zijn voor de gezondheid.
Hierbij dient te worden vermeldt dat er tot nu toe geen onderzoek is gedaan naar daadwerkelijke consumptie van biologische voedingsmiddelen door mensen om te kijken wat de mogelijke invloed is op het risico op bepaalde ziekten in de loop der tijd.


Veroorzaakt consumptie van eiwitten een zuur dat de botten afbreekt?


Dinsdag, 18 augustus 2009.

Een hypothese luidt dat eiwitten en graanproducten, met een lage kalium inname, het voedsel een zure lading geven. Dit zou leiden tot een netto zuurafscheiding, verhoogde calciumuitscheiding in de urine, en een afgifte van calcium door de botten, wat kan leiden tot osteoporose.
Een groep wetenschappers onderzocht de onderbouwing voor deze theorie: Het effect van veranderingen in zuurafscheiding door zuur-basen innames werd bekeken.
In de literatuur werd hiervoor gezocht naar gerandomiseerd onderzoek. Er waren 5 studies die aan de criteria voldeden. In deze studies werd de hoeveelheid en/of soort eiwit aangepast. Ondanks een significante lineaire relatie tussen een verhoging van netto zuurafscheiding en calciumafscheiding in de urine, werd er geen effect gevonden tussen een verandering in zuurafscheiding en een verandering in het calcium-evenwicht/botmetabolisme.
Hieruit wordt geconcludeerd dat er geen bewijs is dat verhoogde inname van voedsel met een zure lading leidt tot een afname van botdichtheid of osteoporose.


.

Opzet onderzoek: Literatuuroverzicht van gerandomiseerd onderzoek. | Onderzochte groep: ? personen.

|Bron: Fenton TR. Meta-Analysis of the Effect of the Acid-Ash Hypothesis of Osteoporosis on Calcium Balance. J Bone Miner Res. 2009 May 6. [Epub ahead of print] Link.|